"Berlin-based artist Natalie Huth has a background in design and illustration, but her work now focuses on combining drawing and collage. Sourcing material from vintage magazines and books, as well as using found photographs, she avoids the "nostalgic or historic". Instead, her compositions focus on the atmosphere of the forgotten. "These images from the past - familiar and unfamiliar at the same time - exude a mysteriousness that captivates me", she notes. Faces and features are often covered in her work, either by hands or layers of cut-up material. These are narrative works about the layers beneath the surface or, as she puts it, the "hidden abysses". Huth explains, "I create tragedies that can be absurd, poetic, surreal, disquieting or simply weird". These small-scale, hand-cut works are often black and white or sepia, resembling scenes from the ghostly, uncanny heart of humanity."

 

The Age of Collage Vol.3, Contemporary Collage in Modern Art, Published by gestalten, Berlin, 2020

 

 

 

"Tracing hidden abysses and dissecting the layers of the visible, Natalie Huth intuitively searches, selects, combines and modifies material sourced from vintage magazines and books as well as from her own collection of anonymous snapshots. Her delicately composed and expressive collages conjure up Lynchian worlds. Encountering them is like being dropped into the middle of someone else's dream. Enigmatic and otherworldly images that linger long after viewing. “Das Unheimliche - the uncanny, the frightening of the seemingly familiar, a constant feeling of unease is a central theme in my work. Ghosts appear in the most lovely places. For many viewers my images evoke discomfort -this is not unintended. Unsettling ambiguity and a certain degree of weirdness make an artwork exciting for me.”

LIE GALLERY - Specialists in contemporary Collage, www.liegallery.com

 

 

 

"I am really gripped by the way Natalie engages with vintage imagery. She has a really incredible sense of color, both in terms of how colors interact but really also how aged and vintage colors interact. When this is combined with the complex way she constructs images, both in terms of layering as well as cut (there is a a purposeful and precise sense of imperfection in some), the images she creates are rich and deeply engaging. Truly wonderful."

Randall Derrick @discovercollage 

 

 

 

 

"Die Bilderwelten, die sie erschuf, waren rätselhaft und zugänglich zugleich. Verstörend und sinnlich. Mal voller Humor und Hintersinn, dann durchdrungen von kindlichem Ernst. Es war die Widersprüchlichkeit, die mich so sehr faszinierte. Hier schien jemand viel nachzudenken und trotzdem nicht lange zu fackeln. Hier war eine hochempfindsame Künstlerin am Werk, die entgegen aller Vernunft, ihr Innerstes freilegte. Das hatte schon fast etwas Märtyrerhaftes - 

eine Jeanne d´Arc der Collagenkunst!"

Tom Schilling (Über die Zusammenarbeit für das Album EPITHYMIA - Die Andere Seite)

 

 

 

"Les décréations de Natalie Huth

Les collages de Natalie Huth sont des merveilles d’intelligence critique et poétique. L’artiste s’empare d’images chinées pour créer son Nouveau Testament ironique et athée. Au besoin, la prophétesse n’exclut en rien les activités érotiques pour la bonne cause : c’est à dire la mauvaise. Tout reste allusif, pervers donc délicieux. Le collage accorde aux scènes un caractère surréaliste toujours chargé de sens. Artistiquement Natalie Huth se montre digne du varan et prouve qu’à l’impossible elle est tenue. L’artiste s’amuse et rappelle Michaux : « rien de bien haut, mais tout ces galbes donne le vertige». L’humour sort le passé comme le présent des gouffres où tant de créateurs les enferment. Les recréations (parfois de photographies dédoublées ou quadruplées, parfois remisées telles quelles) sont bien plus que des récréations. Ce sont des indispositions aux cérémoniaux moins délétères que drôles ou suaves. S’y percent bien des remparts du passé pour faire jaillir des images qui creusent le regard comme la fumée les poumons. S’y respire un lointain proche pourtant. L’œuvre produit des brèches à travers l’espace et le temps. Emane un plaisir inexpliqué par divers déplacements. Jaillissent parfois des lamentos de tourterelles. Le réel échappe à la gravitation car Natalie Huth emprisonne moins qu’elle ne délivre entre embrassement et syncope, symétries et perspectives. Tout se joue dans le champ de l’ambivalence. L’espace est poétique en son déroulement comme dans jeux de miroirs ou de bandes."

Jean-Paul Gavard-Perret

 

 

"Natalie Huth en "dentelles" 

Avec Natalie Huth n’existe plus d’un côté le corps et l’autre les rouages des âmes. Ne restent que des signes qui se partagent entre l’ascèse et la souplesse. Les silhouettes deviennent une parure d’air plus qu’une mentalisation. Le corps qui se transforme en image change de registre et quasiment de statut. La vue se dénude. La représentation aussi puisqu’elle se limite à des contours. Elle  est porteuse de significations plus fortes que si elles s’engrossaient de formes pleines. Eros est là, discret  mais il dresse des figures. Leur attraction est prégnante et parfois provocante. Et si une image vaut mille mots, celles de l’artiste en valent des milliers. À la candeur fait place une émotion profonde. Elle se fonde sur le signe et sa "matière" en un équilibre parfait entre formes et sens. 

C’est pourquoi de telles « images » ne se quittent pas.  La pensée y court, cherche un sens dans les intentions du défi plastique de Natalie Huth. La sensualité remplace tout propos discursif. Elle se glisse dans des oeuvres où support et surface ne font qu’une seule « étoile ». Ils ne sont plus une dualité mais ramènent à l’ambiguïté essentielle de tout langage. Entre image et support il y a donc moins contraste qu’hymen. Au principe du double se substitue  l’union intime par la matière et le choc émotif qu’elle crée. Nulle « littérature »  en cela mais de la poésie pure par la conjonction des mediums et des techniques en  divers types de mises en abyme et de trompes l’œil avec une rigueur pleine de faconde et d’astuce."

 Jean-Paul Gavard-Perret

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Natalie Huth

Visual Artist

lives and works in Berlin, Germany

2004 Diploma at the Hamburg University of Applied Sciences faculty of illustration and design 

 

EXHIBITIONS

 

2023

Kaleidoskop - International contemporary collage exhibition, Frauenmuseum Wiesbaden, Silences et traces, Atelier des Empreintes, Montsoreau

2022 EPITHYMIA Release & Exhibition, Zenner, Berlin, "Weiß wie Rot wie Schwarz", Kulturbahnhof, Kassel, "IN MY ROOM", Studio Lux, Berlin, "Running with the wolves II", Gallery 35blumen, Krefeld

2020 Direkte Auktion, Independent Existence - Der lange Weg nach Mitte, Blake & Vargas Gallery

2019 Age of Collage 2, Feinkunst Krüger Gallery, Hamburg

2018 Drawing Exhibition of the European Artist-Group AKROMA, Arsenals Exhibition Hall of the Latvian Museum of Art, Riga, AKROMA - Drawing Group show, Paris,  Monsters of Drawing, Feinkunst Krüger Gallery, HamburgAnonymous Drawings, Galerie am Körnerpark, BerlinUne semaine de bonté – Collagen auf Papier, Staatsgalerie Prenzlauer Berg, Berlin

2017 "AKROMA - 50 artistes européens- exposition de dessins" drawing groupshow, paris, silent art auction-the drawing hub fundraiser show, the drawing hub, berlin, groupshow friendly capitalism lounge vol.16, neurotitan gallery, berlin

2016 “frida´s wall of small arts” frida Galerie München, “anonymous drawings” Kunstverein Rüsselsheim 

2015 “anonymous drawings” touring exhibition, Galerie Nord/Kunstverein Tiergarten, Berlin, artQ13, Rom, Galerie GEYSO20, Braunschweig

2013 “instant cosmic”, sedan showroom, Kyoto, japan, “ABC of tragedy”, spring#10, frappant, hamburg

2012 “don´t wake daddy – apocalypse how”, feinkunst krüger gallery, hamburg

2009 “OCHO-numero atomico”, rojo group show, rojo artspace, barcelona, “OCHO-delicate nature”, rojo group show, gallery kalpany, milano

“alter ego”, spring group show, neurotitan gallery, berlin

2008 “10 jahre feinkunst krüger”, westwerk gallery, hamburg, “mit der nase in die zukunft”, fb69 gallery, münster

transpop gallery, kyoto, japan, “junge rheinland-pfälzer künstlerinnen und künstler - emy-roeder preis 2008”, kunstverein ludwigshafen a.rh.

“alter ego”, spring#5 bookrelease & exhibition, hinterconti & vorwerkstift, hamburg

2007 “don’t wake daddy 2”,  feinkunst krüger gallery & raum 21 gallery, hamburg, “garten eden”, spring#4 bookrelease & exhibition, hinterconti & vorwerkstift, hamburg,

“garten eden”, spring#4 bookrelease & exhibition, neurotitan gallery, berlin, “o stone be not so”, revolver-gallery, düsseldorf, manga museum, kyoto, japan

2006 “sprung zurück”, spring - best of, kubasta, hamburg, “special places”, spring#3 bookrelease & exhibition, hinterconti & markthof, hamburg,

illustrative berlin 06, kunsthallen am pfefferberg, Berlin, atelier & künstler, rhein neckar kreis touring exhibition

solo exhibition, “les fantomes de ...” , feinkunst krüger gallery, hamburg

2005 “wandlungen”, spring#2 bookrelease & exhibition, markthof & vorwerkstift, hamburg, junge rheinland-pfälzer künstlerinnen und künstler - emy-roeder preis 2005, kunstverein ludwigshafen a.rh.

2004 “echolot 2”, erotic art museum, hamburg, “nachstellungen”, spring#1 bookrelease & exhibition, kunststück gallery, hamburg , “folie a deux”, diploma presentation, haw-hamburg

2002 “fairy tales”, fumetto festival, luzern, switzerland, “shakespeare und andere märchen”, kunsthalle in anklam

 

COLLECTION

sammlung des landes rheinland-pfalz, ministerium für wissenschaft, weiterbildung, forschung und kultur